Stefan Engeseth
Stefan Engeseth är en kreativ affärsutvecklare som föreläser över hela världen
I sin bok Sharkonomics, beskriver han hur även mindre företag, genom att ta lärdom av hajars beteenden, kan lyckas ta marknadsandelar från sina betydligt större konkurrenter.
– Hajar är inte bara naturens mest fruktade rovdjur, de är också strategiska och effektiva, egenskaper som kan vara till nytta även i affärslivet, säger föreläsaren, författaren och bloggaren.
– Att studera hajars beteenden ger många nyttiga insikter. Naturen är mycket smartare än såväl Stanford och Harvard som Ericsson och Apple. Trots allt har hajar utvecklats i över 420 miljoner år och de är fortfarande dominanta i sitt territorium, säger Stefan.
Genom att studera hajens beteendemönster, instinkter och karaktärsdrag – till exempel att jaga i flock och att hitta den döda vinkeln – har Engeseth i boken utvecklat ett antal affärsstrategier som kan vara användbara för företag som, oberoende av storlek, vill utmana sina konkurrenter. Men Sharkonomics handlar inte bara om attack, utan tar även upp strategier för hur företag kan försvara sig mot angrepp.
– I naturen måste hajarna förflytta sig för att överleva, men i affärsvärlden har ofta storföretagen fastnat i sin egen historia och det finns en risk att de blir hajmat. Hajar producerar inte PowerPoints i tid och otid, de tar i stället en rejäl tugga av sitt byte.
Studerat hajar med expertisen i Sydafrika
Stefan reste till Sydafrika för att träffa hajexperter på plats och få möjlighet att dyka och studera hajar i deras naturliga miljö.
Exempel på frågeställningar Stefan tar upp under sina föreläsningar;
Hur kan ni attackera nya affärsmöjligheter?
Vad kan ni lära ifrån hajars attackstrategier som utvecklats i mer än 420 år?
Hur aggressiva är ni idag, hur aggressiva kan ni bli?
Hur skulle konkurrenterna attackera ert företag/bransch?
Arbetar ni idag med försvar?
Vad kan ni lära av hajars försvarsstrategier?
Hajar dör om de inte simmar, hur fort simmar ert förtag i relation till konkurrenterna?
Hur gör man för att inte fastna i historien och simma mot framtiden?
Företags- och branschanpassning
Sharkonomics – Attack- och försvarsstrategier för företag baserat på hajars beteende. Hajar är extremt anpassningsbara föreläsningen har anpassats för ex bygg, internet, tryck, media, reklambyråer.
Kan kombineras med en workshop med kreativitet, inspiration och nya synsätt på företagets möjligheter.