Erik Nissen Johansen

Erik grundade sitt företag Stylt 1988 tillsammans med Peter Apelgren och reser idag världen runt för att hjälpa framförallt restauranger och hotell att hitta och förmedla sin identitet.

– Det är ju Paris som är anledningen till att man åker till Paris, inte Hilton. Kan hotellet erbjuda mer av Paris, så kan man ta mer betalt, säger Erik. Fenomenet storytelling är egentligen inget nytt, fortsätter han, men det har blivit viktigt för hotell- och restaurangbranschen i och med att konkurrensen ökat.

– Storytelling har blivit ett modeord, men metoden är gammal. Hotellen behöver något intressant att berätta utöver det som alla hotell har och då blir ett emotionellt argument väldigt viktigt för att fånga intresset.

Som exempel nämner han en lettisk hotellkedja som snart öppnar sitt första hotell i St Petersburg med konsulthjälp från Erik Nissen Johansen.
– I St Petersburg ser nästan alla hotell ut som kopior av Sheraton. Det är mycket amerikanskt. Men ryssarna är stolta över sin bakgrund och kultur, och för att få staden St Petersburg att mentalt backa upp det här nya hotellet blickade vi bakåt i historien. Vi valde att knyta an konceptet till litteraturen och Dostojevskijs bok ”Brott och straff”. Åker man runt halva jorden för att komma till St Petersburg, då vill uppleva något unikt, menar Erik.

Erik Nissen Johansen
Erik Nissen Johansen