Anders Jacobsson – föreläser om skapandet av kraftfulla, långvariga och livsbejakande varumärken
Anders Jacobsson ville skriva någonting för barn. Det skulle handla om en kille som var totalt annorlunda gentemot den tidens beskrivningar av pojkar inom litteraturen. Nu, snart 40 år senare, är hans och Sören Olssons karaktär Sune lika aktuell. Hur går det till?
– Både familjebilden och humorn förändras över tid. Det som förr ansågs udda är nu helt acceptabelt. Viss humor som ansågs rumsren för 30 år sedan är numera tabu. Sune och hans familj möter ett behov hos målgruppen. Behovet att kunna spegla sig i sin egen klantighet, mänsklighet och sina egna tillkortakommanden. Familjen Andersson blir läsarens spegel.
Därför är det av största vikt att hela Sunes värld ständigt uppdateras och känns tidsenliga.
I dag är Sune ett av de starkaste varumärkena vi har i Sverige. Hur är det möjligt efter så många år, att en karaktär fortfarande är lika högaktuell? Hur bär man sig åt för att i över 30 år attrahera nya barn?
– Sune handlar om läsarens, tittarens och konsumentens samtid. Jag försöker beskriva den verklighet som de precis nu lever i. Det sammansatta kittet genom snart fyra decennier är familjehumorn. Med nya böcker, filmer och teateruppsättningar är Sune fortfarande en karaktär och en värld som engagerar och roar.
Hur började det?
– Det började med att jag fick en idé om att skriva någonting för barn. Det skulle handla om en kille som var totalt annorlunda gentemot den tidens beskrivningar av pojkar inom litteraturen. Sune skulle vara känslig. Han skulle ha nära till sina känslor, bli både förälskad och olyckligt kär och vara ointresserad av sport, bus och stök. Jag var 20 år och gjorde rekryten i Örebro. Jag skrev det första kapitlet efter att ha hört en uppmaning på lokalradion att vem som helst kunde skicka in ett förslag att få möjligheten att göra sitt eget radioprogram.
Jag läste in avsnittet på min bandspelare och döpte gossen till Karl Sune Rudolf Andersson. Pojken som gav tjejtjuseriet ett ansikte var född. En ny genre inom barnlitteraturen var skapad – pojkromantik.
Anders Jacobssons föreläsning
– Under 1,5 timme berättar jag min resa med mitt författarskap där varumärkesstrategi, synergi och marknadsföringsplaner har funnits med från allra första början. Både medvetet och omedvetet. Jag kommer även att redogöra för min marknadsföringsplan gällande karaktären Mica- dotter av Solfolket. En bokserie för unga vuxna. Hur man harmonierar de olika formerna av kultur, media och kommersiella och sociala plattformar på internet. Jag kommer belysa mitt egna begrepp ”den tredimensionella boken” och dess möjligheter att ”lura in” icke läsintresserade målgrupper i litteraturens, bildandets och kreativitetens värld.
Det är en föreläsning med både skratt och allvar. Jag blottar alla mina misstag och redovisar för de gropar jag fallit ner i, vad gäller hela min karriär som skriftställare och i skapandet av kraftfulla, långvariga och livsbejakande varumärken.
Jag berättar om hur jag, först ensam, såg kraften i att skapa någonting nytt och unikt inom barn och ungdomslitteraturen – pojkromantiken och som jag tillsammans med min kusin har förädlat och utvecklat.
Föreläsningen handlar även om förmågan att kunna vara prestigelös i sitt verk, hur man förvaltar sina idéer och hur man helt enkelt kan utföra sina uppdrag med lust, kärlek och positivism.