Thomas Gross

Thomas Gross

– Ta den plats du förtjänar! Vi påverkar och påverkas hela tiden. Från det att vi slår upp ögonen på morgonen till det vi stänger dem på kvällen påverkar vi, ömsom blir påverkade, säger Thomas Gross som föreläser och utbildar individer och grupper.

– Alla människor har någon gång upplevt frustrationen i att veta att man har rätt men inte når fram…

Varför når vissa människor fram och lyckas övertyga och andra inte? Är det fult att påverka och är retorik ren manipulation? Att lyckas beröra mottagaren av budskapet personligen för att därefter ha chansen att övertyga i sak är en utmaning, avsett om man är barn, chef, medarbetare eller student. Varje person som vill övertyga kanske bör ställa sig frågan hur mycket av den egna personligheten han eller hon kommunicerar och om detta verkligen är tillräckligt för att få acceptans och förståelse?

Bakom detta uttalande står Thomas som är en av de mest spännande föreläsarna, coacherna och utbildarna i vårt nätverk.

Vid Thomas föreläsningar varvas rykande färska exempel från vardag och offentlig scen med klassiska dito och deltagarna aktiveras löpande med upplevelsebaserade övningar.

– Tag den plats du förtjänar, säger Thomas.

– Det sägs att vi föds som original och dör som kopior och under sina föreläsningar (eller en kurs). Med den logiken raderar vi över tiden delar av vår personlighet, kanske för att vi vill passa in enligt samhällets alla normer. Vi blir alltså i vår framtoning hellre klädsamt neutrala och professionella än tar den personliga plats som egentligen krävs för att bli trodda. Vi informerar i stället för att kommunicera.

Thomas jobbar med ledarskap och har i drygt 20 år föreläst och utbildat tusentals människor i att nå längre i sina kommunikativa utmaningar. Thomas kåserar på temat presentationsteknik men ger också ett par konkreta tips att ta med sig hem till verkligheten.

Retorik – av och med Thomas
Förr eller senare står vi alla där med målet att övertyga. Mottagarna är kunder, medarbetare, konkurrenter, släkt, eller kanske till och med statschefer.

Utmaningen
Att beröra
Att etablera kontakt
Att personligen skapa förtroende
Att slutligen övertyga i sak…

Föredrag / seminarier med Thomas
Att övertyga när man talar
Föreläsning med Thomas Gross om hur man talar övertygande för att nå fram med budskapet. Innehåller såväl historiska som dagsfärska erfarenheter från näringslivet såväl som från den offentliga scenen.

Sales
Sales IMPACT 10 P ™
Gruppstorlek: 6-15 personer
Seminarieserie där gruppen löpande utbildas och följs i säljarbetet under minst ett budgetår.

Ledarskap – av och med Thomas

IDL™
står för Individual Declaration of Leadership och IDL™ utgör en av grundstenarna i ledarskapsprogrammen. Deltagarna får med hjälp av IDLTM möjlighet att ventilera, ompröva och utvärdera sin personliga sätt att kommunicera sitt ledarskap samt få gehör för idéer, budskap och visioner.

TOB™
Team On Board-programmet genomförs tillsammans med Björn Hansen, Stockholm Match Race Center AB och Gunnar Krantz Global Team AB. Omfattningen är i grund- utförandet en heldag där fokus sätts på kommunikation, resursallokering och målfokus. Gruppstorleken är mellan 12 – 48 deltagare och målgrupper är nya ledare, ledningsgrupper, partnergrupper och säljteam..

GET™
Global Executive Training är samlingsnamn för ett omfattande ledarskapsprogram i olika nivåer med målgrupp erfarna ledare. Pedagogiken är upplevelsebaserad inlärning i en annorlunda miljö varvat med briefings och debriefings följt av riktade situationsanpassade seminarier. Samarbetspartners i GET är Gunnar Krantz och Erik Wetter. Gruppstorlek max 20 personer.

Mer om Thomas

• Gift, två barn och två hundar, bor utanför Stockholm
• Intressen förutom ledarskap och retorik är segling i alla former (världsmästare, flerfaldig svensk mästare) samt utförsåkning och musik
• Uppväxt i Solna och är givetvis AIK – are
• Retorikintresset väcktes vid studier i USA
• Kungsholmens gymnasium ekonomisk linje
• Kustjägarskolan i Waxholm
• Juridikstudier vid Stockholms Universitet
• Seglare heltid följt av finanssäljare och marknadschef inom finans.
• Skeppare Global teams tränings/kommersiella båt, i projekt Swedish Match VO 60.
• Expertkommentator TV2 Johan Toréns Ocean Race om Volvo Ocean Race 2001-2002 (programserien innehöll 32 program & innehar idag tittarrekordet för sporten segling)
• Sedan 1990 Gross & Co AB med huvudinriktning Retorik och Ledarskap IDL™
• Styrelseledamot Kungliga Svenska Segelsällskapet (6000 medlemmar) 2001 – 2008
• Tillsammans med Anna Lena Brundins författare till Retorikhandboken Rampfeber, Ekerlids förlag 2002

Det är varje människas förbannade plikt att förbli ett original.
Albert Engström

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng