Jörgen Oom
Jörgen Oom har omfattande erfarenhet vad gäller att arbeta med motivationsfrågor i organisationer och företag. Jörgen är en av våra mest uppskattade föreläsare och inspiratörer.
– Det är det lilla som är det stora. Små förbättringar, satta i system, och som ALLA i organisationen tror på, gör underverk, säger Jörgen Oom. De senaste 20 åren har han medverkat i ca 160 företag- och organisationers förändringsprocesser i mer än 20 länder, framför allt inom områdena: Att skapa toppmotivation, förändringsvilja, teamanda och kundtänkande.
Arbetssätt
Jörgen varvar föreläsningar med många praktiska övningar och använder beprövade modeller och verktyg som deltagarna enkelt kan omsätta i sina dagliga arbeten efter seminariet. Hans erfarenhet och övertygelse är att arbetsglädje, engagemang, konkreta mål, att våga ta initiativ och utmana, humor och inte minst stolthet är viktiga hörnstenar i en framgångsrik företagskultur.
– Jag har två motton: Proud people perform, och: Det är det lilla som är det stora. Små förbättringar, satta i system, och som ALLA i organisationen tror på, gör underverk, säger Jörgen.
– Jag brukar säga att det gäller att prata lika mycket till hjärtat som till hjärnan hos människor om man vill skapa motivation. Därför arbetar jag mycket med bilder, historier, enkla modeller och framför allt med mängder av framgångsexempel från de ca 160 företag jag arbetat med, säger Jörgen.
Jörgen arbetar på två sätt:
Projektform där kundföretagets medarbetare utvecklas i flera steg, eller i kort föreläsningsform, typ kick-offer, och då ofta för rätt stora grupper ( 20 – 800 personer).
Ämnen i projektform
– Det vinnande laget. Elva lärdomar från lagidrotten.
– Hur får vi mer entusiasm och delaktighet i förändringsarbetet?
– Rätt Mental Inställning – Så här skapar vi toppmotivation tillsammans.
– Manligt, kvinnligt, mänskligt. Så här förstår vi varandra bättre.
– Hur hanterar vi stressen i ett framgångsrikt team?
– Att förnya en organisationskultur.
– Att leda i förändring.
Erfarenheter
Jörgen Oom är legitimerad psykolog, specialutbildad i ämnet kommunikation. Han har arbetat mycket med attitydfrågor – bl a i organisationen Framtidsfolket med Jan Carlzon och Astrid Lindgren på 80-talet. I sina erfarenheter ingår även att jobba med att skapa topprestationer och laganda inom svensk elitidrott och med enskilda olympiaddeltagare, erfarenheter som han idag har mycket god användning av i sitt förändringsarbete i olika organisationer.
Språk
Svenska, engelska och tyska