Caroline Stenbacka Nordström och Elin Alsiok om deras mycket uppskattade föreläsning: Stolthet – en outnyttjad resurskälla!
Caroline Stenbacka Nordström och Elin Alsiok vet att det märks om en organisation är stolt eller inte. Stoltheten syns på kroppshållningen hos medarbetarna, den kommer till uttryck i bemötandet av kunder och påverkar arbetsmiljön och varumärkets alla dimensioner. Finns stoltheten där – eller inte? Svaret på den frågan får konsekvenser för organisationens förmåga att hållbart nå sina mål internt och externt.
Caroline Stenbacka Nordström och Elin Alsiok (Bilden: Elin till vänster och Caroline till höger), författare till boken Stolthet som strategi – stolt bemötande som skapar värden i din verksamhet (Liber, 2018) visar hur en genuin känsla av stolthet kan utvecklas till en unik resurskälla i er organisation. Författarna definierar vad stolthet är och vad denna unika känsla innebär för medarbetarnas ansvarskänsla, välmående och motivation, och i ett vidare perspektiv för organisationens lönsamhet och framtida framgång. Caroline och Elin gestaltar sin metod Stolt Bemötande och tar fasta på allt som är värdefullt och bygger vidare på det. Genom enkla och hållbara verktyg går det att närma sig känslan av stolthet och vidareutveckla den tillsammans med andra medarbetare – med siktet inställt på lönsamhet och organisatorisk stolthet.
Caroline och Elin erbjuder företag och organisationer föreläsningar, workshops och skräddarsydda utbildningar. Deras syfte är att skapa medvetenhet, dialog och inspiration till hållbar förändring.
Caroline Stenbacka Nordström är ekonomie doktor med examen från Hanken Svenska handelshögskolan och har en näringslivsbakgrund inom global marknadsföring och som universitetslektor vid Hanken och LTU. Caroline är auktoriserad gestaltterapeut med inriktning mot organisationsutveckling och ledarskap som ser människan.
Elin Alsiok är filosofie magister i Upplevelseproduktion med en inriktning mot bemötande. Hon har en bakgrund som bland annat internationell projektledare vid handelskammare. Elin är VD och grundare av Stolthetsbyrån AB, som utbildar företag och organisationer bland annat inom ramen för konceptet Stolthet som strategi.
Exempel på erbjudanden – föreläsning och workshop;
- Föreläsning Stolthet som strategi (45 min)
En föreläsning med författarna som levandegör Stolthet som strategi och metoden Stolt bemötande. Med fokus på organisationers behov av kunskap om stolta uttryck hos både ledare och medarbetare delger författarna grundläggande framgångsfaktorer för stolthet. I föreläsningen ges förslag på hur ni kan påbörja er process. Vi rekommenderar att ni kompletterar med boken Stolthet som strategi (Liber, 2018) till samtliga era deltagare.
- Pröva-på-Workshop med föreläsning (2 x 45 min)
En pröva-på-process med båda författarna som gestaltar och presenterar Stolthet som strategi och metoden Stolt bemötande. Vi påbörjar processen med att skapa en stolt organisation utifrån grundläggande framgångsfaktorer. Författarna föreläser och processleder gruppen som tillsammans får pröva på en stolthetsworkshop utifrån sina egna förutsättningar. Boken Stolthet som strategi (Liber, 2018) ingår i denna workshop.
- Workshop (3 x 45 min)
Vi fokuserar på processledda övningar som väver in en koncis föreläsning om Stolthet som strategi och metoden Stolt Bemötande. Vi koncentrerar oss på att uppskatta det egna värdeskapandet i organisationen och att uttrycka stolthet med syfte att öka den organisatoriska stoltheten hos medarbetarna. Boken Stolthet som strategi (Liber, 2018) ingår i denna workshop.
Vi erbjuder även skräddarsydda utbildningar för organisationer på förfrågan.
Medialänkar
Chef & Ledarskap – ”Chefen är ingen undergörare”
https://chefochledarskap.se/chefen-ar-ingen-undergorare/
Tidningen Chef – ”Stolta medarbetare skapar goda resultat”
https://chef.se/forskare-stolta-medarbetare-skapar-goda-resultat/