fbpx

Anna Almberg

Anna Almberg

– Vi har ett arbetsliv att förbättra, säger Anna Almberg som föreläser och utbildar om intern kommunikation: vad det är, varför det är viktigt och hur du lyckas.

Hennes huvudbudskap är att människor är det viktigaste kapitalet som finns och att intern kommunikationen avgör den externa framgången.

Annas föreläsning
Konsten att lyckas med intern kommunikation 1 + 1 = 3 Tillsammans blir vi bättre

 

Vanliga symptom på att intern kommunikation inte fungerar är ryktesspridning, skitsnack, varje avdelning är en egen ö, medarbetarna utser syndabockar för egna och andras misstag eller mediala kriser där medarbetarna vänder sig till journalister istället för till sin ledningsgrupp. Du kan också märka sådant som att det råder misstro i samband med förändringar och att det saknas en övergripande målbild. Effekten blir oengagerade medarbetare och ledare. Symptomen är knappast ovanliga och känner du igen dig kan det vara läge att lyssna till Anna Almberg.

Den här föreläsningen ger ökade insikter kring betydelsen av intern kommunikation och verktyg för ett mer kommunikativt ledarskap och medarbetarskap. En fungerande kommunikation är som en synergi där ett perspektiv möter ett annat, och det uppstår något nytt. Ett plus ett blir tre. När det fungerar skapas energi och blir det roligare att gå till jobbet. Medarbetare som gillar att gå till sitt jobb berättar det för andra. Det uppstår ett ambassadörskap. Fungerande intern kommunikation har därför positiva effekter på arbetsmiljö, kundnöjdhet och lönsamhet.

Vi har ett arbetsliv att förbättra. Är du med?

Den här föreläsningen passar alla verksamheter!

  • Hur hänger intern kommunikation ihop med engagemang och kundnöjdhet?
  • De viktigaste stegen för att bygga upp en bra intern kommunikation
  • Varför är ledarskapet den viktigaste interna kommunikationskanalen?
  • Kommunikation för att stärka relation
  • Vi utforskar dialogens kraft
  • Läran om att lyssna och ställa öppna frågor
  • Kreativa övningar och egen reflektion 

Upplägg:
Föreläsning 1 – 3 timmar
Föreläsning + workshop halv- eller heldag
Utbildning 1 – 2 dagar

Annas utbildningar

Verktygsutbildningar för interna kommunikatörer med Anna Almberg (digitalt) kurs 1 och 2

KURS 1: Väx i din roll, få inspiration och skapa resultat!

– Jag har utbildat tusentals kommunikatörer och ledare genom åren. Nu tar jag med mig det bästa jag lärt sig och skapar en egna inspirerande och kreativa utbildningar i intern kommunikation för dig som jobbar med kommunikation. Alla mina öppna utbildningar sker digitalt via Zoom. Jag rekommenderar alla oavsett erfarenhet i rollen att starta med grundkursen. Den ger inspiration, kreativitet och verktyg att ta med sig in i rollen som kommunikationsrådgivare, säger Anna.

Om kursen 
Målet med kursen är att ge deltagarna inspiration och de konkreta verktygen för att skapa en strategisk intern kommunikation. Vilka effekter ska den interna kommunikationen skapa, vilka kanaler behövs, vilket innehåll är viktigt och hur skapas vi på bästa sätt kommunikativa organisationer där ALLA bidrar?
Det här en kurs för dig som redan arbetar som kommunikatör eller kommunikationschef och vill arbeta mer medvetet och strategiskt med intern kommunikation. De teoretiska grunderna har du med dig sedan tidigare, nu vill du ha ny inspiration och letar kreativa verktyg kring HUR du ska få det att hända.
Verktygen kreativa och ofta illustrerade och beskriver en bred palett av många olika ämnen. Den gemensamma nämnaren i alla verktyg är att de på olika sätt bidrar till verksamhetens engagemang och måluppfyllelse.
Det här är en kurs om alla som arbetar med intern kommunikation bör ha med sig in i sitt arbete.

Pris: 8 900 kr exkl. moms per utbildningstillfälle och deltagare.
Bokning: Bokas via SAJ, maila till stefan@saj.se eller ring 0705 – 177 046

Kurs 2: Lyckas som intern kommunikationsrådgivare

2 dagar kl 09.00 – 15.00 båda dagarna inkl pauser

Första omgången:  23 – 24 mars 2021 FÅ PLATSER KVAR
Andra omgången: 25 – 26 maj 2021 PLATSER KVAR

Nästa omgång ges hösten 2021

Om kursen
Målet med kursen är att du känner dig trygg i rollen som strategisk kommunikationsrådgivare i projekt, i verksamheten och i mötet med enskilda individer.
Det här är en kurs som fördjupar dina kunskaper i att stödja andras kommunikativa förmåga. Den kommunikativa ledaren är fortfarande den viktigaste interna kommunikationskanalen och det kommunikativa medarbetarskapet blir allt viktigare. I praktiken betyder det att en viktig färdighet för den interna kommunikatören är att göra andra bra.
Kursen går igenom grunderna i det coacha förhållningssättet, ger en insikt i vilka kommunikativa färdigheter som har störst betydelse hos ledare och medarbetare och fyller på verktygslådan i just dessa. I kursen läggs särskild vikt på dialogen, läran om att lyssna, att skapa meningsfulla möten (analoga och digitala) och du får även med dig modeller för att involvera organisationen i kommunikationsplanering. 

Det är en fördel om du fört deltagit i grundkursen (kurs 1) och sedan går vidare till denna kurs. 

Pris: 8 900 kr exkl. moms per utbildningstillfälle och deltagare.
Bokning: Bokas via SAJ, maila till stefan@saj.se eller ring 0705 – 177 046

REFERENSER
”Jag är imponerad av Annas drivkraft och framåtanda – både som rådgivare, föreläsare och person. Jag är övertygad om att hon kommer att gå långt”
Kerstin Wallentin
Kommunikationschef
Systembolaget

”Som föreläsare är Anna en mycket inspirerande person och en god talare. Hon bidrar till kreativitet och skapar lust till utveckling.”
Ann-Christine Jenvén
Stadsdelsdirektör

”Anna drivs av en övertygelse om att du kan skapa engagemang, handlingskraft och starka varumärken med äkta kommunikation, och hon lever som hon lär. Anna väcker tankar, känslor och engagemang när hon föreläser och delar med sig av pedagogiska verktyg för ett klokt och långsiktigt kommunikationsarbete.”
Ylva Linde
Kommunikationsstrateg
Stockholms stad

Kundcase

Stockholm stad
Utbildade cirka 100 verksamhetsledare i verktyg för att utveckla bemötande.

Utvecklade en pedagogisk verktygslåda för att stödja alla ledare och 44 000 medarbetare att få kraft i en av de mest strategiska frågorna, mötet med Stockholmaren.

Riksbyggen
Genomförde en gedigen analys av det kommunikativa nuläget där det alltid ingår att praktisera som medarbetare, här var jag fastighetsskötare. Resulterade i en rapport för vidare beslut i ledningsgruppen.

Utvecklade strategier för kommunikation och verktyg för att stärka kommunikatörer i rollen som rådgivare.
Utbildade HR och Kommunikationsavdelningarna i att lyckas med kommunikation.

Arbetsgivarverket
Var inspirationstalare när Arbetsgivarverket lanserade en strategi för den framtida arbetsgivarpolitiken och inspirerade cirka 200 generaldirektörer i det framtida ledarskapet.

Öppna utbildningar
Anna har genom åren träffat tusentals kommunikationsansvariga genom öppna utbildningar bland annat på Berghs School of Communication. Får i snitt 4,9 av 5 möjliga i pedagogisk kompetens och kunskap.

 

 

 

 

 

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng