fbpx

Tala är silver, men tiga är guld. Det här gamla ordspråket sägs ha orientaliskt ursprung.

 

Ett liknande hebreiskt ordspråk lyder: ”Om ett ord är värt en sikel, är tystnad värd två”. Den vise kung Salomo i det forntida Israel skrev: ”För allt finns det en bestämd tid, ja, det finns en tid för varje angelägenhet under himlen: … en tid att tiga och en tid att tala.”

På SAJ har vi i tjugofem år koncentrerat oss på att tala. Så mycket som det bara varit möjligt. Och det överraskar väl ingen om vi tycker ”Att tala är ”Guld”.  Och för oss på SAJ har det naturligtvis också varit vårt ”bread and butter” i kombination med få äran och glädje att få utveckla vårt koncept.

För tjugofem år sedan startade vi SAJ på rätt ostadiga ben men fyllda av optimism och energi som genererades av vårt intresse för människor. På sjuttiotalet sa man att ”all utveckling börjar med mänskliga möten” och även om det var länge sedan så lever vi med den devisen fortfarande.

PÅ SAJ är vi genuint intresserade av att få människor att mötas och berikas – i vårt fall genom att jobba med Sveriges bästa talare som vi kan förmedla över hela landet. Vi jobbar helt enkelt med de bästa talarna som vårt avlånga land har att erbjuda.

Vi hoppas att både kunder, publik och våra föreläsare har känt av vårt genuina intresse för att generera möten mellan människor. Vi har lagt ner stor energi på att möta människor själv för att kunna möta de krav och behov våra uppdragsgivare ställer på vårt erbjudande.

På SAJ vet vi att när man samlar ihop sina anställda för ett möte och vill förgylla med en extern talare som skall roa och tillföra kunskap, måste det bli rätt. Missar man målet blir det kostsamt. Lika viktigt är det om man gör en aktivitet för sina kunder. Då måste resultatet spegla det egna företagets ambitioner.

Det skall villigt erkännas att vi trevade oss fram på rätt ostadiga ben i etableringsfasen av SAJ. Investeringskapaciteten var låg och när någon rekommenderade oss att investera i en andra telefonlinje på kontoret var det inte ett enkelt beslut att ta. Men ”no guts no glory” och ganska snart hade denna andra telefonlinje bidragit till en fördubbling av omsättningen.

Det känns inte så länge sedan men att prata fasta telefonlinjer idag känns rätt förlegat när hela världen ligger en knapptryckning bort i varje persons smarta telefon. Den fdstatsministern Göran Persson, numera en mycket uppskattad föreläsare hos SAJ, använde nog en smart telefon när han för några år sedan ringde och frågade Stefan om han kunder flytta 60 höbalar. Stefan lät meddela att det kunde han ”på tisdag förmiddag”. Om det var Hasslerörsdialekten som fick Göran Persson att inse att han ringt fel Stefan förtäljer inte historien. Men han brast ut i skratt och började prata uppdrag och kommande föreläsningar istället för höbalar.

Att driva SAJ har berikat oss på ett otroligt sätt. Vi har under 25 år fått träffa fantastiska människor. En del har också blivit våra vänner för livet. En del finns inte med oss längre och då tänker vi bland annat på Ystadpågen Ernst Hugo Järegård. Denna fantastiska skådespelare och estradör som vi fick äran att jobba med. Ernst-Hugo, som till en början lite tveksam till att ge föreläsningar, lät sig till slut övertalas att bli engagerad som föreläsare. Jo – det blev en succé. RIP – Ernst-Hugo Järegård som det numera uttrycks när människor inte längre finns med oss.

Under våra år med SAJ har vi sett branschen förändras och utvecklas från ett ”pikant inslag” till något vanligt förekommande på de flesta konferenser och möten med hög ambition. Att vara föreläsare har blivit ett yrke för många och inte något man gör under ett kort tid. Ett nytt långsiktigt yrke helt enkelt.

Intresset att bli förläsare har ökat dramatiskt och vi får ständigt förslag på nya föreläsare. Antalet föreläsare som finns tillgängliga på marknaden torde vara fler än någonsin. Vi arbetar kontinuerligt med att knyta nya föreläsare till oss och säkerställer kvalité i en kvalitetsprocess innan vi släpper fram någon under SAJ-fanan.

Vad är då trenden när våra kunder söker föreläsare. IT-teknik, digitalisering och innovation/kreativitet ligger högt på agendan precis som mer klassiska teman som ledarskap, värdegrund och gruppdynamiska problemställningar kopplade till arbetsplatsen.

Vi är väl rustade att möta våra kunders behov och även om vi inte ser ytterligare 25 år med SAJ så ser vi ljust på framtiden.

Vi ses på jobbet!

Stefan och Anna Jonsson
SAJ Förmedlingsbyrå AB

Bilden: Stefan och Anna Jonsson som äger och driver SAJ sedan starten 1994.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng