fbpx

Bo Dahlbom

Han är docenten i teoretisk filosofi som efter forskning i teknik och social förändring blev professor i informatik. Nu föreläser han om nutid, framtid och varumärke

Föreläsningsrubriker:

Aktivera dina medarbetare, Aktivera ditt varumärke, Varumärkesprojekt

Bo föreläser om följande;

• Framtidens samhälle, näringsliv, offentlig service
• Aktuella samhällsförändringar, samhällstrender
• Framtidens kommuner, statsförvaltning, e-samhället
• Framtidens skola, framtidens sjukvård
• Innovationer, enterprenörskap, ledarskap
• Aktivera ditt varumärke

Bo Dahlbom

Bo Dahlbom är docenten i teoretisk filosofi som efter forskning i teknik och social förändring blev professor i informatik. Nu föreläser han om nutid, framtid och varumärke

Han reder ut begreppen och ger sina svar på bland annat följande: Varför förändras samhället? Hur förändras samhället? Vad skall vi göra åt det?

I näringslivet entusiasmerar Bo Dahlbom både medarbetare och kunder genom beskrivningar av framtidens företag som mobila säljorganisationer snarare än slutna fabriker.

I offentlig förvaltning är han en mycket anlitad vissionsmålare med spännande beskrivningar av framtidens skola, utbildning, sjukvård, försvar och myndighetsorganisation. Han utmanar politiker och makthavare att ta makten över framtiden genom bättre insikter i samhällets förändring och i hur tekniken driver denna förändring.

Bo Dahlbom målar med en bred pensel så att pågående samhällsförändringar blir begripliga och får ett sammanhang, men han kan också gå ner i detaljer och diskutera aktuella politiska frågor, förändringar i vardagslivet och de senaste tekniska nyheterna.

Förändringar innebär både hot och möjligheter. Det är i förändringen som det går att få utväxling på den insats man kan göra.

– Äntligen börjar det röra sig lite i sjukvården, kommunerna söker allt mer omfattande samarbeten, IT-branschen globaliseras, företag blir allt duktigare på att köpa och sälja, och Sverige blir bara mer och mer av handelsnation, säger Bo, som menaar att – Marknaden breder ut sig.

En föreläsning med Bo lönar sig

Bo är docenten i teoretisk filosofi som efter forskning i teknik och social förändring blev professor i informatik vid Handelshögskolan i Göteborg, byggde upp det tillämpade IT-forskningsinstitutet Viktoria i nära samarbete med företag som Ericsson, Volvo, SKF och Astra Zeneca, och myntade uttryck som pratsamhälle och ”IT är en telefon” i mitten av 1990-talet.

År 2000 flyttade han till Stockholm och blev chef för det nationella IT-forskningsinstitutet SITI och senare forskningschef vid Interactive Institute. Han är en av initiativtagarna till det nationella centret för energieffektivisering, Sustainable Innovation, en innovationsarena ägd av näringslivet för utveckling av energieffektiva produkter, tjänster och företag. Där är han nu forskningschef samtidigt som han är professor vid IT-universitetet i Göteborg. Han var medlem av regeringens IT-politiska strategigrupp (2003-2006) och är medlem av regeringens IT-råd (2007-).

Författare, krönikör och debattör
Bo är författare till en mängd vetenskapliga och populära artiklar, krönikor, debattinlägg och böcker. Han har gett ut flera böcker Makten över framtiden (Liber 2003,), och 2007 kom boken Sveriges framtid. Den beskriver hur och varför samhället förändras. Den ger en tankeväckande beskrivning av Sverige år 2025 och av de globala processer som driver förändringen av vårt samhälle.

– Dagens företag måste ha en tydlig identitet för att väcka och behålla kundernas intresse. Och de måste hela tiden ladda denna identitet med energi och innehåll.

Arbetet med varumärken får därför ökad betydelse och engagerar hela företaget, inte bara marknadsavdelningen. Aktivera ditt varumärke ger en metod för hur företag och organisationer kan arbeta med varumärkesutveckling, med att aktivera sina varumärken. Författarna illustrerar denna metod med ett aktuellt case som ger en god inblick i dagens arbete med varumärken.

Boken handlar om marknadens utveckling, om varför varumärken blir viktigare, om Internet som teknik för marknaden, och om medarbetarna som bärare av företagens identitet. Den handlar om hur mogna konsumenter och aktiva medarbetare väljer företag som tar sin roll som vardagsbyggare på allvar.

Föreläsningsrubriker:

Aktivera dina medarbetare
Aktivera ditt varumärke
Varumärkesprojekt

Bo föreläser om följande;

• Framtidens samhälle, näringsliv, offentlig service
• Aktuella samhällsförändringar, samhällstrender
• Framtidens kommuner, statsförvaltning, e-samhället
• Framtidens skola, framtidens sjukvård
• Innovationer, enterprenörskap, ledarskap
• Aktivera ditt varumärke

Språk: föreläser lika gärna på engelska som på svenska.

Boka Bo Dahlbom
Bo Dahlbom

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng