Sofia Rasmussen

Sofia Rasmussen

Sofia Rasmussen – Den kreativa generationen

Står du inför utmaningen att rekrytera många människor med rätt kompetens under det närmaste decenniet? Kommer din organisation att förlora många chefer på grund av pensionsavgångar? I så fall är du inte ensam.

På tio års sikt kommer det exempelvis att behövas runt en halv miljon nya medarbetare i kommuner och landsting, enligt SKL. 23 procent av de svenska företagen upplever samtidigt att tillgången till rätt kompetens saknas och att det är ett stort hinder för deras tillväxt, enligt Tillväxtverket.

För att lyckas med kompetensförsörjningen på lång sikt gäller det att förstå hur du som arbetsgivare blir attraktiv för de unga talanger som är på väg in i arbetslivet.

Sofia Rasmussen, föreläsare hos SAJ sedan början av året, driver ett eget analysföretag och delar här med sig av exklusiva resultat från den färska undersökningen Ungdomsfokus2016 som hon genomfört under våren tillsammans med Nyheter24-gruppen. Resultaten baseras på svar från över 1000 unga i åldersgruppen 16-29 år.

Den kreativa generationen
Till att börja med: det här är en kreativ generation som nu står redo att ta klivet in på Sveriges arbetsplatser. 84 % av svenska 16-29 åringar anser att de själva är kreativa eller mycket kreativa. Kanske är detta inte så konstigt. De har vuxit upp i ett land som globalt sett lägger extremt stor vikt på värden som oberoende och självständigt tänkande. De är ständigt uppkopplade och tränas i att göra många saker samtidigt.

Men får de utlopp för sin kreativitet i arbetslivet? Nja. Enbart 52 % av de 16-29 åringar som har ett jobb upplever att de får utlopp för sin kreativitet i arbetet. 

– Att skapa en tankedriven och kreativ organisationskultur är en av de viktigaste strategiska utmaningarna för många arbetsgivare. Får man som ung medarbetare inte gehör för idéer och förslag eller märker man att det saknas processer för att ta hand om idéerna kommer många unga att tröttna fort och tappa engagemanget, säger Sofia Rasmussen.

Trygg bas för att kunna vara kreativ
Resultaten i Ungdomsfokus2016 visar att chefen betyder mycket för möjligheten att få utlopp för kreativiteten på jobbet. Hur ska då den närmaste chefen vara för att främja kreativiteten bland medarbetarna? Det viktigaste är, enligt unga, att chefen sprider positiv stämning, tillåter misstag och uppmuntrar medarbetarna att komma med egna förslag och idéer. Det som däremot inte uppskattas lika mycket är om chefen själv är en god talare/retoriker eller om chefen är en idéspruta. Se diagram nedan.

– Karismatiska idésprutor till chefer tycks inte alltid främja unga medarbetares kreativitet. De kan snarare ha en hämmande effekt på medarbetarna. Som den närmaste chefen till unga medarbetare gäller det istället att skapa en trygg bas för unga att våga vara kreativa, säger Sofia Rasmussen.

Trevlig miljö och möjlighet att växa som människa
Vad är då mest avgörande för unga i valet av arbetsgivare? Är det den höga lönen, möjligheten att hjälpa människor eller är det kanske chefens duglighet som avgör? I två år har undersökningen Ungdomsfokus ställt frågan till 16-29 åringar och båda åren toppar följande två aspekter deras prio-lista: trevlig miljö och trevliga kollegor samt att jag får personlig utveckling och kan växa som människa.

– Möjligheten till personlig utveckling i arbetet har blivit allt viktigare för unga under det senaste decenniet. Många arbetsgivare fumlar här och vet inte vad det innebär i praktiken. Det viktigaste är att förstå att den personliga utvecklingen är individuell – olika för varje person. Istället för att klättra uppåt på en karriärtrappa kanske det är viktigare att få bredda sig, prova på nya saker, förkovra sig. Som chef och ledare gäller det att lyssna på varje enskild medarbetare och fråga vad som är personlig utveckling för just honom eller henne, säger Sofia Rasmussen. 

Vill du att ledarna och/eller medarbetarna i din organisation ska få mer kunskap om vad som utmärker dagens unga i arbetslivet, hur man bäst kommunicerar med den unga målgruppen eller hur du som arbetsgivare kan bli bäst på att attrahera, leda och utveckla unga medarbetare går det bra att anlita Sofia Rasmussen för en föreläsning. I samband med en föreläsning får alla åhörare dessutom tillgång till rapporten Ungdomsfokus2016 i sin helhet.

Har du koll på vilka krav framtidens medarbetare kommer att ställa?

Sofia Rasmussen föreläser bland annat om omvärldstrenderna som formar framtidens arbetsliv, den unga generationens värderingar och livsstilar och framtidens ledarskap. Hur kan du som arbetsgivare eller ledare bli bäst på att attrahera, behålla och leda de unga talangerna?

Studerar och föreläser om morgondagens arbetsliv
Sofia är omvärldsanalytiker, författare och föreläsare och har under många år studerat trenderna som formar morgondagens arbetsliv och den unga generationens värderingar, framtidsplaner och drömmar.

Så här här säger Sofia om att föreläsa;
– Just nu är föreläsningarna mina absolut roligaste uppdrag. Jag har rest runt och föreläst i snart tio år och jag tröttnar aldrig, varje publik har något nytt att lära mig. Det är varje föreläsares plikt att göra sitt yttersta för att se till att alla åhörare lämnar föreläsningen med en känsla av att ha fått nya perspektiv och en vilja att förändra något. Det är det som driver mig, säger Sofia.

Sofia har med sina cirka 300 föreläsningar och moderatoruppdrag i bagaget skapat en unik talarstil som av kunderna beskrivits som professionell, vass, underhållande och tankeväckande. Föreläsningarna lockar ofta till skratt trots att de i huvudsak är kunskaps- och undersökningsdrivna.

Återkommande undersökning
Sofias eget analysföretag genomför den årligen återkommande undersökningen Ungdomsfokus tillsammans med Nyheter24. Studien riktar sig till alla som vill lära känna den grupp som inom några år kommer att styra landet, skapa framtidens jobb och bli föremål för utmaningar vi idag inte ens kan överblicka. Vad tycker och tänker dessa framtida makthavare idag?

– Vi människor har ofta fördomar om hur “dagens unga” är och vad de vill. Inte sällan ställer detta till problem när vi ska kommunicera med den unga målgruppen, mötas över generationsgränser på arbetsplatser eller leda unga medarbetare. Med studien Ungdomsfokus har vi ambitionen att förstå unga på djupet – vilka är deras värderingar och framtidsdrömmar och hur vill de forma framtiden? För alla organisationer som vill rusta sig för framtiden, oavsett bransch, är det helt avgörande att förstå hur den unga generationen egentligen tänker och vad som driver den, säger Sofia om sin studie.

Aktuell med ny bok – Från jobbdröm till drömjobb
Sofia  är tillsammans med Viktoria Höglund även författare till boken ”Från jobbdröm till drömjobb – dags att ta steget?” som kom på ut Roos & Tegnér Förlag 2016.  Hon har tidigare arbetat i sju år som konsult på analys- och konsultföretaget Kairos Future och dessförinnan internationellt med kvinnors mänskliga rättigheter. Sofia har en magisterexamen i Statsvetenskap från Stockholms Universitet.

– Idag anser sig enbart 9% av svenskarna ha sitt drömjobb. Och enbart 16% är engagerade i sina jobb. Väldigt många går dessutom runt med en dröm eller en konkret idé om vad de helst skulle vilja göra, men kommer inte till skott. Vi skrev den här boken för att hjälpa människor att fatta ett medvetet och aktivt beslut om sina arbetsliv – ska jag eller ska jag inte bryta upp och förverkliga jobbdrömmen?, säger Sofia om hennes och Viktorias bok.

Sofias föreläsningar

Exempel på några av hennes mest populära föreläsningsteman:

Den otåliga generationen – en föreläsning om dagens unga och vad de vill ha ut av arbetslivet
Konsten att attrahera, behålla och leda den unga generationen
Det kreativa ledarskapet – att leda i tankeekonomin
Hur blir vi en attraktiv arbetsgivare på morgondagens arbetsmarknad?
Från födkrok till drömjobb – hur du får medarbetarna att trivas och utvecklas på jobbet
Från jobbdröm till drömjobb – Dags att ta steget?

 

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng