Magnus Kroon

Magnus Kroon

Magnus inspirerar människor till att förstå både mekanismerna inom stads- och platsutveckling, de senaste handelstrenderna eller handelns utveckling sett till konjunktur och ekonomi.

 

Idag arbetar Magnus Kroon med affärsutveckling, som föreläsare och workshopledare och han är samtidigt, i högsta grad med i ”livesändningen” då han även är aktiv delägare i ett mindre köpcentrum.

Fascinerades tidigt under besök i New York och Europa
– Fascinationen för stads- och platsutveckling har alltid funnit där men tog ordentlig fart under ett antal studieresor till bland annat New York och Europa under början av 2000-talet, säger Magnus.
Detta samtidigt som man hemma i Sverige på allvar började fokusera på stadens, handelns och fastighetsägarnas roll i att tillsammans bygga platser för att locka till sig både besökare och invånare.

Magnus har på nära håll lärt sig förstå stadsutvecklingens mekanismer och ger gärna sin bild av hur rollspelet bör se ut och varför. Få kan som han omsätta statistik och siffror till inspirerande och självklara Case. Samtidigt har han också en förmåga att få åhörare, samarbetspartners och kunder att tänka utanför boxen och se nya, annorlunda och kloka lösningar.

Föreläser och leder workshops
Magnus är en uppskattad föreläsare och ledare för workshops. Föreläsningarna kan beställas med olika längd, hållas var för sig eller fås som en helhet. En inspirationsföreläsning kan också vara en bra start eller avslutning på en workshop.

Magnus föreläser idag främst inom tre olika områden; 

  • Framtidens handelsföretag – ett konsumtionsföretag
  • Stads- och platsutveckling
  • Konjunktur & konsumtion

Läs mer nedan!

Magus bakgrund
Magnus har verkligen handel i hjärtat och fokus på stad och plats. Från barnsben tog han klivet in i handeln genom farfar Everts matbutik i Skara. Att där få ta del av kunskap, erfarenhet och känsla för allt från kundmötet, kärleken till råvarorna och den ständiga viljan att utvecklas satte sannolikt, redan där, ramarna för handelns plats som en självklar del av livet.

Handelsbanan startade i Skara och tog vägen via egen ICA-butik, till bilförsäljare, cityledare och vd på Västergötlands Köpmannaförbund. Den ledde till organisationen Svensk Handel där han under många år hade rollen som utvecklingschef, innan han till slut än en gång tog steget ut som egen företagare.

Vill man lära känna Magnus ytterligare kan man också – mellan handeln i hjärtat och fokusen på stad och plats – klämma in en händig, ständigt renoverande, trebarnspappa som älskar havet och en runda på golfbanan och bilden blir nästintill komplett.

FÖRELÄSNINGAR & WORKSHOPS

Framtidens handelsföretag – ett hållbart konsumtionsföretag

Det finns mycket som påverkar handelns utveckling. Trender, större omvärldsfenomen och konjunktur är några områden. Men viktigt är också väder, vind och människors känsla inför en vara, produkt eller för deras konsumtion som helhet. Det är relativt lätt att identifiera trender, men desto mer utmanande att ha timing i att möta upp med rätt erbjudande i rätt tid. Det handlar alltså om förståelse, timing och mod. Men också att vara snabb när det är rätt läge. Digitalisering och hållbarhet är t ex två viktiga områden som hängt med under de senaste åren men som kanske först nu verkligen slår igenom. Det utmanar företagen att fatta rätt beslut för att möta upp människornas nya sätt att konsumera och deras vilja att göra det mer hållbart.

– Att förstå människorna och deras sätt att konsumera är en nyckel för att kunna göra bra och rätt affärer, säger Magnus. 

Han menar att alla som på ett eller annat sätt är en del av samhällsutvecklingen behöver kunskapen. En kunskap få tydliggör och levandegör så väl som Magnus.

Stads- och platsutveckling
Sveriges regering har utsett ”Smart hållbar stadsutveckling” till ett av fem insatsområden för att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft. Ett alldeles utmärkt beslut eftersom internationell turism är ett bra sätt att stärka den inhemska köpkraften, men också för att hjälpa svenska företag i jakten på kvalificerad kompetens. Utgångspunkten är naturligtvis att attraktiva platser påverkar människors beslut att vilja bo i eller besöka dem. För kommuner kan ett genomtänkt rollspel mellan olika handelsplatser vara nyckeln till att få människor att vilja bo där, flytta dit eller för att besöka kommunen som turist. Olika platser har olika förutsättningar men de utgör samtidigt ett gemensamt erbjudande till människorna.

– Jag har på nära håll och under lång tid lärt mig stadsutvecklingens mekanismer och delar gärna av mig av den uppdaterade bild av hur rollspelet bör se ut och varför, säger Magnus.

Konjunktur & konsumtion
Detaljhandeln har haft en obruten tillväxt de senaste 20 åren, vilket är historisk. Men hur ser de kommande 20 åren ut? Detaljhandeln är i händerna på människornas självförtroende i den egna ekonomin. De senaste åren har präglats av en lånedriven konsumtion. 47 procent av Sveriges BNP utgörs av den privata konsumtionen där detaljhandelns andel är 32 procent. Var tredje krona av den privata konsumtionen landar alltså i detaljhandeln. 1970 var dock samma andel 47 procent. Mot bakgrund av detta, kanske är det läge för handelns företag att mer utvecklas till konsumtionsföretag med insikt om att den kommande tiden kommer att bli mer lönedriven?

– Hur möter ditt företag den situationen, undrar Magnus som delar med sig av den senaste statistiken.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng