Kenneth Pettersson

Kenneth Pettersson

– Påverkan. Det är mer än bara tur, säger Kenneth Pettersson, som inte är en vetenskapsman, min trovärdighet ligger i min erfarenhet. Jag praktiserar teorierna och jag vet att de fungerar!                 

En fråga till dig; Hur många gånger per dag tror du att någon försöker påverka dig? Vad du ska göra? Vad du ska köpa? Vad du ska tycka?

– Jag pratar om från första stund du vaknar på morgonen till stunden då ditt huvud ligger på kudden igen på kvällen. Tjugo? Trettio? Det är vad de flesta svarar när jag frågar dem denna fråga. I själva verket visar studier att det rör sig omkring 400 gånger! Visst är det aningen häpnadsväckande. Men funderar en liten stund. Vilka påverkansfaktorer finns i din dagliga omgivning?

Det är Kenneth som undrar. Han föreläser och utbildar om påverkan och han vad han talar om eftersom han praktiserat teorierna och vet att de fungerar.

– Till att börja med är det reklambranschen. TV. Radio. Anslagstavlor. Webben. Hur många gånger per dag tror du att du ser reklam? Ganska många, eller hur? Sen är det allt det andra vi ser. Mannen som säljer varmkorv vid matbutiken. Arbetaren vid vägarbetet som ger kördirektiv. Kvinnan som skramlar med bössan åt Frälsningsarmén. Din chef som vill att du ska ta större ansvar? Börjar det klarna? Tro mig – det här är bara början, säger Kenneth.

Verkligheten är annorlunda
När vi tar ett beslut är det naturligt att tro att vi gör en samlad bild av all tillgänglig information för att bilda oss en uppfattning som leder fram till ett korrekt beslut. Men verkligheten är ofta annorlunda. I det ständigt ökade informationssamhället behöver vi genvägar som guidar oss. Vi kan inte begära av oss själva att vi ska känna igen och analysera varje aspekt hos varje människa, händelse och situation, inte ens under en enda dag. Istället måste vi förlita oss på dessa genvägar för att klassificera saker och ting utifrån ett fåtal centrala kännetecken, och sedan agera, utan att tänka på när det ena eller andra kännetecknet tas i bruk. Utan dessa kännetecken skulle vi bli paralyserade av att hela tiden katalogisera, bedöma och göra avvägningar vilket i slutändan skulle leda till att vi inte får någonting annat gjort.

En duktig påverkare använder sig av dessa kännetecken för att få sin vilja igenom. I efterhand kan det dessutom vara svårt att sätta fingret på varför vi gjorde påverkaren den där tjänsten eller köpte den där produkten som vi från början inte hade avsikt att göra. Även personer som anser sig som övertalningens lättviktare – personer som känner att de inte kan övertyga ett barn att leka med leksaker – kan lära sig att bli övertalningens tungviktare genom att förstå psykologin bakom påverkan och använda de specifika strategier som vetenskapligt visat sig som effektiva. Det mesta kring denna påverkan är dessutom förvånansvärd enkel.

Sex universiella genvägar
Forskare runt om i världen har i 60 år studerat faktorerna som leder till att vi säger JA på andras begäran och det får inte finnas några tveksamheter om att det finns en vetenskap omkring denna påverkan. Den samlade vetenskapen har identifierat sex universella genvägar som guidar människan i sitt beslutsfattande. Att förstå dessa genvägar och använda dessa på ett etiskt vis kommer öka dina chanser att påverka och övertala en annan människa på ditt initiativ.

Ofta är det inte den första strategin som vi kommer att tänka på den mest etiska eller kloka. Men genom det extra besväret att överväga tillgängliga alternativ kan du flytta folk till ditt perspektiv och din produkt på ett sätt som är äkta, ärligt och långsiktigt. Oavsett om du ska sälja en barnvagn på Tradera eller ha lönesamtal med din chef är det vara fördelaktigt att veta vilka knappar du kan trycka på och när det är mest lämpligt att göra det.

– Många bör också öka sin medvetenhet och förståelse för när vi blir utsatta för påverkan. Vi kan därefter ta mer medvetna beslut för att inte känna oss lurade i efterhand, säger Kenneth.

Erfaren, retorisk och pedagogisk
– Jag är arbetsledare och en av flera utbildningsansvariga på en av Sveriges största arbetsgivare. De senaste 10 åren har jag utbildat och praktiserat de teorier jag blivit lärd. Jag är retoriskt och pedagogiskt skolad och min trovärdighet ligger inte i att jag är en vetenskapsman – min trovärdighet ligger i min erfarenhet. Jag praktiserar teorierna och jag vet att de fungerar!

 

 

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng