fbpx

Göran Nilsson

Göran Nilsson arbetar som forskare och lärare vid Uppsala Universitet och har en bakgrund från Handelshögskolan och som controller i näringslivet. Han är medförfattare till boken ”Det agila företaget”, en bok riktad främst till praktiker. Han har även skrivit internationellt framgångsrika läroböcker. Det agila företaget har han skrivit tillsammans med Lennart Francke som är rådgivare och har olika styrelseuppdrag. Han har lång erfarenhet från ledande positioner i Handelsbanken, bl.a. som CFO, och som finanschef och rådgivare till Swedbanks ledning.

Hur ett företag blir agilt?

När det är kundorienterat och långsiktigt snarare än ägarfokuserat och kortsynt
När det drivs av inre motivation snarare än yttre belöningar
När det har ett arbetssätt som baseras på förtroende snarare än detaljgranskning, och
När det prioriterar anpassningsförmåga framför formell planering

Göran Nilsson föreläser om det agila företaget – Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld?

Göran Nilsson arbetar som forskare och lärare vid Uppsala Universitet och har en bakgrund från Handelshögskolan och som controller i näringslivet. Han är medförfattare till boken ”Det agila företaget”, en bok riktad främst till praktiker. Han har även skrivit internationellt framgångsrika läroböcker. Det agila företaget har han skrivit tillsammans med Lennart Francke som är rådgivare och har olika styrelseuppdrag. Han har lång erfarenhet från ledande positioner i Handelsbanken, bl.a. som CFO, och som finanschef och rådgivare till Swedbanks ledning.

Det agila företaget – Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld?

Om föreläsningen och boken
Dynamiken och osäkerheten i omvärlden ökar och företag är utsatta för hård konkurrens. Mycket talar för att det är de verksamheter som är agila (och därmed bättre än konkurrenterna kan anpassa sig till sin närmiljö) som är vinnarna på sikt. Ändå går många i motsatt riktning och bygger alltmer byråkratiska och rigida styrsystem. Företagen blir som tungstyrda supertankers när de istället borde vara som flexibla fiskstim: decentraliserade, samspelta och snabba.

I den här väl underbyggda boken och under föreläsningen förklarar Göran (ibland även tillsammans med Lennart) varför så många företag drivs enligt otidsenliga principer och argumenterar för fördelarna med ett agilt synsätt.

Utifrån forskning och ett flertal fallstudier, inte minst av Handelsbanken, ger de vägledning i hur ett företag blir agilt.

Hur ett företag blir agilt?

När det är kundorienterat och långsiktigt snarare än ägarfokuserat och kortsynt
När det drivs av inre motivation snarare än yttre belöningar
När det har ett arbetssätt som baseras på förtroende snarare än detaljgranskning, och
När det prioriterar anpassningsförmåga framför formell planering

Ytterligare föreläsning

Tillitsstyrning – fungerar det i praktiken?

Sagt om Göran Nilsson som föreläsare:

”Jag har haft förmånen att se och lyssna på Göran som talare i flera sammanhang. Göran har en förmåga att engagera sin publik och framföra budskap på ett inspirerande sätt.
Han knyter från början ett band med sin publik vilket gör att det ges utrymme att vara delaktig. Han har en entusiasmerande och glädjefull framtoning som gör det lätt att ta till sig det han vill förmedla.
Det är också uppenbart att han brinner för det han talar om.”
Patrizia Bricca
Chef för Leadership development and learning på Handelsbanken

”Göran Nilssons inspirerande föreläsningar ligger på fronten inom styrning och verksamhetsutveckling. Han är bland annat medförfattare till boken:
Det agila företaget. Med glimten i ögat och på ett tryggt och mycket pedagogiskt sätt blandar Göran teori med praktiska exempel.
Jag rekommenderar varmt att anlita och lyssna på Görans föreläsningar!”
Ulrika Wallén
Ekonomie doktor och Policyexpert för högskolepolitik vid Svenskt Näringsliv

Sagt om boken:

Björn Tikkanen, pragmatiX:
Köpte denna bok utan att egentligen ha några större förväntningar på den. Nu när jag läst den känner jag att det verkligen var rätt bok att läsa – speciellt då jag fått upp mer och mer intresse för ”Business Agility” och att få hela företag eller organisationer att jobba smidigare och närmare sina kunder.

Sveriges Kommunikatörer:
Många pratar idag om att organisationer måste bli agila – men vad betyder det egentligen? Det förklarar författarna i denna konkreta och pedagogiska bok. De ger även vägledning i hur organisationer förändrar sitt styrsätt så att det blir anpassat till dagens snabba omvärld.

Erik Ringertz, VD Netlight, Årets vd 2016, Årets chef 2014:
En väldigt bra ingång till styrning baserad på tillit

Maria Gerlofson, tidningen Chef:
Alla som vill leda mer agilt borde läsa den här. Vill du få förståelse på djupet kring vad agilt ledarskap faktiskt handlar om så är det här en bok för dig.

 

Göran Nilsson
Göran Nilsson

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng