fbpx

Erik Nissen Johansen

Erik Nissen Johansen

– Vi kan vi bli mycket bättre på att berätta vår egen historia och det ska vara en berättelse som är lätt att ta till sig för kunden som kan förmedla den vidare till andra, säger Erik Nissen Johansen som är konstnär, kreatör, visionär, historieberättare och grundare av designbyrån Stylt Trampoli.

Erik har bott i Göteborg sedan 80-talet och han är från Norge. Historieberättandet är drivkraften i varje projekt, och manuset ligger till grund för processen. Hans bolag är specialiserat på hotell och restaurang och har uppdrag över hela världen.

Erik och hans kollegor har för närvarande projekt på gång i Dubai, Kanada, Finland, Tyskland, Estland och Schweiz.

– Vi vill jobba med ställen som är i behov av upplevelsemanuset. Det är ju Paris som är anledningen till att man åker till Paris, inte Hilton. Kan hotellet erbjuda mer av Paris, så kan man ta mer betalt, säger Erik.

Fenomenet storytelling är egentligen inget nytt, fortsätter han, men det har blivit viktigt för hotell- och restaurangbranschen i och med att konkurrensen ökat.

– Storytelling har blivit ett modeord, men metoden är gammal. Hotellen behöver något intressant att berätta utöver det som alla hotell har och då blir ett emotionellt argument väldigt viktigt för att fånga intresset.

Hotell med anknytning till litteratur
Som exempel nämner han en lettisk hotellkedja som snart öppnar sitt första hotell i St Petersburg med konsulthjälp från Erik Nissen Johansen.
– I St Petersburg ser nästan alla hotell ut som kopior av Sheraton. Det är mycket amerikanskt. Men ryssarna är stolta över sin bakgrund och kultur, och för att få staden St Petersburg att mentalt backa upp det här nya hotellet blickade vi bakåt i historien. Vi valde att knyta an konceptet till litteraturen och Dostojevskijs bok ”Brott och straff”. Åker man runt halva jorden för att komma till St Petersburg, då vill uppleva något unikt, menar Erik.

“Var inte rädd för klichéer”
Erik tycker inte att man ska vara rädd för klichéer när man marknadsför sin verksamhet.

– Säg ”Dalarna” och det dyker upp en massa bilder som är ganska överensstämmande hos de flesta svenskar. Då har man en genväg som man ska använda sig av, säger han.

Erik grundade sitt företag Stylt 1988 tillsammans med Peter Apelgren och reser idag världen runt för att hjälpa framförallt restauranger och hotell att hitta och förmedla sin identitet.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng