Colin Moon

Colin Moon

– föreläsare, kommunikationsexpert & författare –

Colin Moon har de senaste 20 åren lagt fullt fokus på att lära känna skandinaverna. Han är kommunikationsexpert och författare och en av Sveriges mest anlitade föreläsare, som finns tillgänglig hos SAJ.

Colin talar om förståelse, om kulturkrockar och om global affärskommunikation. Ska man förstå andra kulturer i det globala samarbetet, måste man föst förstå sig själv. Kulturella skillnader innebär alltid en extra utmaning i det internationella affärslivet.

– En förutsättning för att internationella team och affärer ska fungera effektivt är att alla har en ökad självinsikt och medvetenhet om den egna kulturen, säger Colin.
– Man kanske inte är så vanlig som man tror, säger Colin som talar med stor entusiasm, mycket humor och stor träffsäkerhet. Han angriper ett stort och invecklat ämne i termer som de flesta känner igen från sin vardag.

Om Colin
Colin är brittisk men har bott utomlands i över 30 år och är nu bosatt i Sverige.
Colin är författare till boken ”Sweden–the Secret Files” som har sålts i över 200.000 exemplar över hela världen. Han är även en flitigt anlitad skribent i internationella affärstidningar.
Colin röstades fram som Årets talare i Sverige 2012 och har enligt Dagens Industri varit en av de mest bokade talarna i svenskt näringsliv under 2012.

Colins föreläsningsområden:

Interkulturell och global affärskommunikation, kulturkrockar, kulturskillnader

Colins tre inriktningar
Colin har tre möjliga inriktningar på sina föredrag beroende på kundens önskemål:

– Det svenska ur ett globalt affärsperspektiv – Hur fungerar det svenska arbetssättet i olika internationella sammanhang?
– Det nordiska ur ett globalt affärsperspektiv – Colin jämför de nordiska länderna och hjälper till att utkristallisera skillnader och likheter.
– Det rent globala – kulturskillnader i stort förståelse och strategier för hur man leder och samarbetar över vilt skilda kulturgränserna!

Föreläsare, kommunikationsexpert och föreläsare
Under de senaste 20 åren har Colin lagt fullt fokus på att lära känna svenskarna. Han är kommunikationsexpert, författare och en av Sveriges mest anlitade föreläsare.

Colin berättar med stor entusiasm och med mycket humor om svenska situationer och synsätt. Om allt från vår nästan heliga syn på helger med begrepp som fredagsmys, lördagsgodis och söndagsångest till om vår företagskultur med stor förkärlek till möten. Möten som vi deltar i för att uttrycka samma åsikter – eftersom det mesta ju redan har förankrats.

Han föreläser om Sverige och svenskars egenheter på ett mycket humoristiskt och träffsäkert sätt. För att få en förståelse för det mångkulturella samhället och kunna arbeta med människor från andra kulturer måste man först skaffa sig en självinsikt om den egna kulturella bakgrunden menar Colin.

Colin föreläser inom ämnesområdena internationell affärskommunikation, kulturkrockar, kulturskillander.
Han talar om förståelse och krockar mellan kulturer och om global affärskommunikation.
Ett möte med Colin Moon är både lärorikt och underhållande.

Vid sina föreläsningar talar han gärna om kulturella skillnader i allmänhet och svenska egenheter i synnerhet.

Vad handlar dina föreläsningar om?
– Mina föreläsningar handlar om interkulturell affärskommunikation. Jag vet, det låter vackert och spännande! Men för de flesta säger det egentligen ingenting. Folk tror förmodligen att de ska få höra mig berätta en hel del om olika kulturer och vad man får eller inte får göra eller säga i Japan, Mellanöstern eller Frankrike osv. Så det är lika bra jag säger det nu – effektiv interkulturell affärskommunikation handlar i första hand om mycket mer än bara en lista av do’s och don’ts uti världen.

– Mina föreläsningar betonar hur viktigt det är att, som första steg, ta en titt på sig själv – varför man tycker vissa saker är OK men inte andra, varför man har vissa värderingar och inte andra och varför man tycker det som jag gör hör till ett normalt beteende men inte det där konstiga som de där andra ägnar sig åt.
För att lyckas med sina internationella kontakter och innan man börjar titta på andra kulturer ska man ha klarat av tre saker: Man ska kunna se sig själv med självdistans, man ska kunna se sig själv som andra uppfattar en, och sedan ska man kunna se sig själv i ett större internationellt perspektiv – man är kanske inte så vanlig som man tror?

Vad vill du att åhörarna ska få ut av att lyssna på dig?
– Jag vill att de ska inse att vi alla är märkliga i någons ögon. Även om vi är helt övertygade om att vårt sätt att göra affärer är bland det bästa, så finns det de som tycker att det vi gör och säger, eller det vi inte gör och säger, är helt uppåt väggarna.

– Till och med vanliga, schyssta, ärliga svenska affärsfolk kan uppfattas som helt bisarra i vissa sammanhang! Och det är bra! Vi ska inte vara lika! Mångfald innebär just att man gärna får avvika bara man vet hur, var och när man gör det – och med ökad självdistans klarar man det!

– Så åhörarna ska gå därifrån med vetskap om att de är lite speciella i internationella sammanhang och att det är OK. Även om kulturella skillnader alltid innebär utmaningar i det internationella affärslivet.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng