Anders Jacobsson

Anders Jacobsson

– För snart 34 år sedan fick jag en idé om att skriva någonting för barn. Det skulle handla om en kille som var totalt annorlunda gentemot den tidens beskrivningar av pojkar inom litteraturen, säger Anders Jacobsson om Sune och sin nya föreläsning – Varumärket Sune – rykande aktuell i snart 4 decennier.

Anders berättar vidare;
– Han skulle vara känslig, ha nära till sina känslor, bli både förälskad och olyckligt kär och vara ointresserad av sport, bus och stök. Jag var 20 år och gjorde rekryten i Örebro. Jag skrev det första kapitlet efter att ha hört en uppmaning på lokalradion att vem som helst kunde skicka in ett förslag att få möjligheten att göra sitt eget radioprogram.

Jag läste in avsnittet på min bandspelare. Jag döpte gossen till Karl Sune Rudolf Andersson. Pojken som gav tjejtjuseriet ett ansikte var född. En ny genre inom barnlitteraturen var skapad – pojkromantik.

I dag är Sune ett av de starkaste varumärkena vi har i Sverige. Hur är det möjligt att efter så många år, att en idé i en 20-årig rekryts hjärna – 34 år senare, fortfarande är lika högaktuell? Med nya böcker, filmer och teateruppsättningar. En karaktär, en värld som i snart 4 decennier engagerat, roat och oroat en massa generationer. Hur bär man sig åt att i över 30 år attrahera nya barn? Sune handlar om läsarens, tittarens och konsumentens samtid. Jag försöker beskriva den verklighet som de precis nu lever i. Den sammansatta kittet genom snart tre och ett halvt decennier är familjen humorn.

– Både familjebilden och humorn förändras över tid. Det som förr ansågs udda är nu helt acceptabelt. Viss humor som ansågs rumsren för 30 år sedan är numera tabu. Sune och hans familj möter ett behov hos målgruppen. Behovet att kunna spegla sig i sin egen klantighet, mänsklighet och sina egna tillkortakommanden. Familjen Andersson blir läsarens spegel.

Därför är det av största vikt att hela Sunes värld ständigt uppdateras och känns tidsenliga.

– Under 1,5 timme berättar jag min resa med mitt författarskap. Där varumärkesstrategi, synergi och marknadsföringsplaner har funnits med från allra första början. Både medvetet och omedvetet. Jag kommer även att redogöra för min marknadsföringsplan gällande min nya karaktär Mica- dotter av Solfolket. En bokserie för unga vuxna. Hur man harmonierar de olika formerna av kultur, media och kommersiella och sociala plattformer på internet. Jag kommer belysa mitt egna begrepp den tredimensionella boken och dess möjligheter att ”lura” in icke läsintresserade målgrupper i litteraturens, bildandets och kreativitetens värld.

Det blir en föreläsning med både skratt och allvar. Jag blottar alla mina misstag och redovisar för de gropar jag fallit ner i, vad gäller hela min karriär som skriftställare och skapande av kraftfulla, långvariga och livsbejakande varumärken.

Jag berättar om hur jag, först ensam såg kraften i att skapa någonting nytt och unikt inom barn och ungdomslitteraturen – pojkromantiken och som jag tillsammans med min kusin förädlat och utvecklat.

Föreläsningen handlar även om förmågan att kunna vara prestigelös i sitt verk, hur man förvaltar sina idéer och hur man helt enkelt kan utföra sina uppdrag med lust, kärlek och positivism.

Boka en föreläsning med Anders!

Anders skriver Sune-böckerna tillsammans med Sören Olsson.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng