Anna Almberg, expert inom kommunikation

Anna Almberg

Expert inom kommunikation

Anna Almberg är expert inom kommunikation som bidrar till engagemang, affärsnytta och arbetsglädje. Hon utbildar, inspirerar och delar generöst med sig av verktyg och arbetssätt som får den interna kommunikationen att fungera på riktigt.

Anna är kursansvarig på Berghs School of Communication som år efter år vinner priser för att vara världens bästa kommunikationsskola. Annas föreläsningar berör strategiarbete, ledarskap, feedback, motivation och medarbetarskap. Hon arbetar interaktivt och involverar deltagarna i ett samskapande, såväl o små som stora grupper. Anna brukar uppskattas för sin trygghet, tydlighet och hennes förmåga att göra det svåra konkret.

boka forelasare

15 + 10 =

Konsten att lyckas med intern kommunikation

Vanliga symptom på att intern kommunikation inte fungerar är ryktesspridning och skitsnack. Du kan också märka sådant som att det råder misstro i samband med förändringar och att det saknas en övergripande målbild. Effekten blir oengagerade medarbetare och ledare. Symptomen är knappast ovanliga.

Annas föreläsning ger ökade insikter kring betydelsen av intern kommunikation och verktyg för ett mer kommunikativt ledarskap och medarbetarskap. När det fungerar skapas energi och blir det roligare att gå till jobbet. Medarbetare som gillar att gå till sitt jobb berättar det för andra. Det uppstår ett ambassadörskap. Fungerande intern kommunikation har därför positiva effekter på arbetsmiljö, kundnöjdhet och lönsamhet.

Tre frågor till Anna

Vad är det roligaste med att vara föreläsare?

Jag får se hur människor växer, får nya insikter och ett annat mod i att driva intern kommunikation i sin egen organisation. Jag får vara med och skapa förändringar genom att fler förstår att framgång skapas genom engagerade medarbetare.

Vilket är ditt budskap?

Människor är det viktigaste kapitalet som finns! Och den interna kommunikationen med och mellan människorna avgör den externa framgången. Mår medarbetarna bra gör kunderna också det.

Vilka är dina 3 bästa tips för att lyckas?

  • Förenkla den strategiska planen så att den blir attraktiv, magnetisk och bjuder upp till engagemang.
  • Stöd ledarnas kommunikation
  • Utveckla bra möteskultur

En krönika om intern kommunikation

 ““För vems skull skriver vi strategiska planer som ingen förstår och sällan läser?”

Publiken sorlar, folk hälsar på sina kollegor och letar efter sin plats. Några ögon lyser av förväntan. Vad ska komma härnäst? Jag inleder ofta mina föreläsningar på samma sätt. Jag ställer mig stadigt och blickar ut över det som pågår. Står jag bara tillräckligt länge utan att säga något stillar sig publiken. När jag når ögonblicket av tystnad inleder jag kraftfullt. Jag tar ett djupt andetag och låter rösten hitta sin kraft i magen, sen säger jag ”Vi har ett arbetsliv att förbättra – och jag behöver er hjälp”. Sen är jag tyst igen. Jag fångar in reaktionen. Låter det landa.  

Jag vill se ett arbetsliv där företag och organisationer inser att den enda vägen till framgång är att förstå att människor är det viktigaste kapitalet som finns. Det är människor som är framgången. Mitt mantra är att kraften kommer inifrån. Det finns ett kall i mig, en slags eld som jag vill sprida till fler! Vi har bara ett liv och således också ett arbetsliv och jag vill att vi ska ha det bra. Jag tycker att vi på många sätt gått vilse.

Varför gör vi det vi gör? För vems skull skriver vi strategiska planer som ingen förstår och sällan läser? Varför initierar vi förändringar där vi glömmer bort att involvera de som ska förändra sig? Varför letar vi ständigt efter förbättringar till priset att vi inte ser varandra och inte bekräftar det som redan fungerar bra? Varför lägger vi åtskilliga miljoner på externa kreativa reklamkampanjer samtidigt som vi glömmer att utveckla interna sunda värderingar och en god kultur? Är det ett kortsiktigt tänkande som är felet? Att allt handlar om svarta siffror på sista raden, varje kvartal? Eller är det okunskap?

Jag vet inte helt och fullt själv. Speciellt inte eftersom att det gång på gång visar sig att företag och organisationer som mår bra internt långsiktigt blir framgångsrika. Människor behöver information för att kunna ta ansvar. Och den som känner ansvar blir per automatik mer engagerad. Att vara engagerad och att känna sig sedd och hörd är parametrar för minskad stress och ökat välmående. Därför är intern kommunikation avgörande för att minska sjukskrivningstalen och skapa sunda arbetsplatser.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng